Tuesday, August 11, 2009

~Cinta Sang Ratu~


"Cinta sang ratu,laksana langit mencengkam purnama,ibarat mutiara di lautan biru,saujana mata memandang,seluas langit terbentang.

tatkala cinta berbisik,suaranya memuji TUHAN,pabila rindu terusik,rasulnya jadi pilihan.

Sampai masanya cinta jadi taruhan

Sang ratu menjadi impian."


Berjaya sungguh Ramlee Awang Musryid membawa aku menyambung pengembaraan laksamana Sunan dari 'Bagaikan Puteri' hingga ke 'Cinta Sang Ratu'.Sesungguhnya apa yang dilalui oleh 'Lelaki berduka dari Tanah Rencong' itu tidak terbayang rasanya aku bagaimanakah perasaannya pada ketika Sang Ratu meninggal...Sungguh mendalam cerita ini..


'KAU anugerahkan aku dengan cinta fitrah.Kemudian KAU jodohkan aku dengan Sang Ratu..KAU uji aku dengan kehilangan serta kematian dan sekarang aku hidup seperti sebatang kara.Tapi aku tidak merasakan sedemikian kerna percaya KAU menyayangi aku ya RABB.Aku mengerti...cinta ku kepada-MU tidak sehebat cinta kekasih-MU Muhammad...tapi andai KAU anugerahkan sisa cinta Muhammad itu kepadaku..itu sudah memadai bagiku'



"Sebagai manusia..aku sayang padamu"


Dan sebagai manusia jugalah aku berasakan novel ini mampu memberi impak yang besar kepada pembacanya..terutama nya aku...

Novel ini mengajar aku supaya sentiasa menyerahkan diri pada yang ESA walau apa sekali badai yang melanda..Sesungguhnya...wujudkan lelaki seperti Laksamana Sunan di abad ke-21 skrg?kalau wujud di manakah gerangannya?

No comments: